DLA DZIECKA
Specjaliści pracujący w PCTS JUNIOR podejmują konsultacje i terapię DZIECI I MŁODZIEŻY, m.in. w następujących problemach rozwojowych i psychicznych:
ZABURZENIA PROCESÓW EMOCJONALNO-MOTYWACYJNYCH (praca z psychologiem, psychoterapeutą – chyba że niżej wyszczególniono też inaczej)
- zachowania agresywne i nieradzenie sobie ze złością, zachowania opozycyjno-buntownicze,
- niedostosowanie społeczne,
- lęki i fobie związane z danym obiektem lub sytuacją: • drżenie, • przyspieszone bicie serca, • nadmierne pocenie się, • trudności z oddychaniem, duszności, • ucisk, kłucie w klatce piersiowej, • bóle żołądka, • uczucie omdlewania, • lęk przed utratą kontroli, • lęk przed zwariowaniem, • lęk przed śmiercią, • zawroty głowy, • odrętwienie, • dreszcze lub ataki gorąca, • ataki paniki z agorafobią lub bez agorafobii (lęk przed otwartą przestrzenią),
- zespół stresu pourazowego,
- fobia społeczna (lęk w sytuacjach, w których dziecko przebywa z innymi ludźmi, m.in. rówieśnikami),
- nerwica: m.in. nerwica natręctw, lękowa, depresyjna, hipochondryczna, histeryczna, konwersyjna, neurastenia, psychastenia,
- zaburzenia snu, lęki nocne, somnambulizm,
- problemy psychosomatyczne, tzw. nerwice narządowe powiązane z zaburzeniami wegetatywno-somatycznymi (m.in.: spożywanie zbyt małej ilości wybranych pokarmów, problemy ze snem, z apetytem, migrena, bóle brzucha, alergia, astma itp.),
- zaburzenia odżywiania (anoreksja, odmowa jedzenia, bulimia, nawykowe wymioty, otyłość, zaburzenia łaknienia),
- moczenie mimowolne – niekontrolowanie popędów oddawania moczu: moczenie pierwotne, wtórne, nocne,
- zanieczyszczanie się kałem - niekontrolowanie popędów oddawania moczu, kału,
- nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD): nadruchliwość, impulsywność, trudności z koncentracją uwagi (praca z terapeutą pedagogicznym),
- zahamowanie psychoruchowe (ruchy mało sprawne i zręczne, ograniczenie spontanicznej aktywności ruchowej, symptomy niepokoju ruchowego, nieporządku w czynnościach wykonawczych, znaki braku zainteresowania otaczającą rzeczywistością, obniżenie ekspresji uczuciowej przy podwyższeniu się pobudliwości emocjonalnej, wzmożona reaktywność układu fizjologicznego (np. szybkie blednięcie, czerwienienie się),
- infantylizm uczuciowy: m.in. mała samodzielność i aktywność, szukanie oparcia u dorosłych, łatwe zniechęcanie się przeszkodami,
- nerwowość dziecięca (neuropatia): m.in. objawy wegetatywne połączone z wzmożoną pobudliwością, zmianą nastrojów, zachowaniami regresyjnymi.
ZABURZENIA MOWY M.IN. NA TLE EMOCJONALNYM (TZW. LOGONERWICE)
- niedojrzałość artykulacyjna: m.in. tzw. spieszczanie – popełnianie błędów artykulacyjnych w czasie kontaktu z rodzicami (w tym wypadku wskazana jest terapia rodzinna),
- jąkanie – różnicowanie tzw. jąkania rozwojowego od emocjonalnego u psychologa, u logopedy,
- afonia histeryczna: całkowita utrata głosu lub mówienie jedynie szeptem – diagnoza u psychologa, psychoterapeuty,
- mutyzm wybiórczy (niemożność mówienia w danych okolicznościach, przy zachowanej zdolności do mówienia w innych) – praca z psychoterapeutą,
- tiki głosowe (wokalne), np. chrząkanie, „przeczyszczanie gardła”, powtarzanie dźwięków wydawanych przez innych (praca z psychoterapeutą),
- wydawanie nieartykułowanych okrzyków przy tikach ruchowych (podejrzenie zespołu Tourette’a) – praca z psychoterapeutą,
- koprolalia: wypowiadanie, wołanie lub wykrzykiwanie wulgarnych słów przy występowaniu jakiś tików (praca z psychoterapeutą),
- zaburzenia artykulacji, problemy z wymową poszczególnych dźwięków (dyslalia): sygmatyzm, rotacyzm – reranie, kappacyzm, gammacyzm, kiganie, giganie, betacyzm, lelanie, wymowa bezdźwięczna (praca z logopedą),
- opóźniony rozwój mowy (praca z logopedą),
- specyficzne zaburzenia rozwoju mowy - SLI: nieprawidłowości w zakresie gramatyki, fonologii, rozwoju i organizacji słownika, prowadzenia narracji, błędy gramatyczne – pomijanie końcówek wyrazów, części mowy używane w nie odpowiednim czasie, liczbie czy przypadku, nieadekwatne używanie słów, mylenie ich znaczenia (praca z logopedą).
ZABURZENIA ROZWOJU OSOBOWOŚCI (praca z psychologiem, psychoterapeutą)
- różnego rodzaju kryzysy rozwoju osobowości (brak podstawowej ufności, poczucia bezpieczeństwa, ciągłe przeżywanie zagrożenia, trudności w osiągnięciu autonomii, samokontroli i poczucia własnej odrębności, problemy w treningu czystości, poczucie winy w związku z brakiem ukształtowania orientacji na cele i podejmowania inicjatywy, brak przedsiębiorczości i produktywności – poczucie niższości i niskie poczucie własnej kompetencji),
- depresja (m.in. niski nastrój, utrata zainteresowań, duża męczliwość, myśli samobójcze i inne tendencje autodestrukcyjne),
- poczucie alienacji: poczucie anomii – postrzeganie reguł społecznych jako niejasnych, sprzecznych oraz narzuconych z zewnątrz; poczucie bezsensu – brak jasności w co należy wierzyć i co jest w życiu ważne; poczucie samowyobcowania – poczucie oderwania od własnych przekonań i idei; poczucie bezradności, brak związku między własnym zachowaniem i wywoływanymi przez nie skutkami; poczucie izolacji, osamotnienia.
- zakłócenia rozwoju psychoseksualnego: zaburzenia dojrzewania, rozwoju seksualnego (niepewność co do własnej tożsamości płciowej lub orientacji seksualnej – osoby nie są pewne czy ich orientacja jest homoseksualna, heteroseksualna czy biseksualna – lęki związane z seksualnością, własną rolą seksualną); orientacja seksualna niezgodna z ego (ego-dystoniczna) – odnosi się do istnienia psychicznego cierpienia z powodu własnej orientacji homoseksualnej; zaburzenia związków seksualnych; prostytucja, nierząd nieletnich; bardzo wczesna inicjacja seksualna; zaburzona identyfikacja z rolami seksualnymi rodziców, czasami związana np. z niechęcią rodziców względem dziecka lub jego płci; samogwałt dziecięcy wywołany przypadkowym doświadczeniem dziecka, które jako przyjemne – utrwaliło się; kompulsywna masturbacja; natręctwa seksualne; seksoholizm – częste oglądanie pornografii.
- trudności w relacjach z bliskimi osobami i niezdolność do nawiązywania bliskich kontaktów emocjonalnych,
- poczucie niskiej samooceny i negatywny obraz siebie i niewiara we własne możliwości,
- socjopatia / charakteropatia: nazewnictwo w zależności, czy przyczyny tkwią w zaniedbaniach środowiskowych czy uszkodzeniu c.u.n. – m.in. niekontrolowane wybuchy złości, gniewu, nadpobudliwość, niski poziom uczuciowości wyższej, przejawy patologicznych potrzeb.
CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJOWE (praca zasadniczo praca z logopedą, z terapeutą pedagogicznym)
- autyzm: m.in. upośledzenie interakcji społecznych, głębokie przeszkody w porozumiewaniu się, sztywne wzorce zachowań.
- schizofrenia dziecięca (powodem do niepokoju może być głębokie wycofanie się i brak zdolności do wchodzenia w relacje z innymi, zaburzenia myślenia) – (praca z psychologiem, psychoterapeutą),
- zespół Retta,
- zespół Aspergera,
- dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (zespół Hellera): gdy dziecko najpierw rozwija się właściwie a przed 10 r.ż. następuje utrata zdobytych umiejętności,
ZAKŁÓCENIA FUNKCJONOWANIA W ZWIĄZKU ZE ZDARZENIAMI ŻYCIOWYMI (praca z psychologiem, psychoterapeutą)
- żałoba po śmierci bliskiej osoby,
- trudności z radzeniem sobie z sytuacjami stresującymi,
- trudności z adaptacją do środowiska przedszkolnego i szkolnego,
- niezdolność przystosowania się do trudnej sytuacji życiowej (m.in. rozwód rodziców),
- doświadczenie przemocy fizycznej i psychicznej,
- współuzależnienie w związku z alkoholizmem jakiegoś członka rodziny,
- zakłócenia zachowania w związku z wykorzystaniem seksualnym i innymi urazami seksualnymi.
ZABURZENIA ROZWOJU PROCESÓW ORIENTACYJNO-POZNAWCZYCH (praca zasadniczo z terapeutą pedagogicznym)
- brak motywacji do nauki i innego rodzaju trudności z nauką szkolną,
- trudności w relacjach z rówieśnikami,
- niepowodzenia szkolne (m.in. trudności w uczeniu się, znoszeniu porażek, nieśmiałość, izolacja),
- dyslekcja (specyficzne trudności w nauce czytania i pisania dotyczące następujących funkcji: analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, funkcje językowe, motoryka, integracja procesów percepcyjnych, pamięć wzrokowa, słuchowa, ruchowa, lateralizacja: przewaga stronna ciała, orientacja w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni),
- dysgrafia (zaburzenia dotyczące techniki pisania, niski poziom graficzny pisma),
- dysortografia (trudności w opanowaniu poprawnej pisowni),
- zaburzenia percepcji słuchowej,
- niepełnosprawność umysłowa.
ZABURZENIA ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO
- ogólne zaburzenia rozwoju psychoruchowego związane z wadą fizyczną: trudności z zachowaniem równowagi, przeskakiwaniu przez przeszkody, jeździe na rowerze, skakaniu na jednej nodze, niezręczność w zabawach, rzucaniu, łapaniu czy kopaniu (praca z terapeutą pedagogicznym),
- niezręczność ruchowa całego ciała związane z opóźnieniem rozwoju ruchowego (praca z terapeutą pedagogicznym),
- zaburzenia rozwoju ruchowego w związku z uszkodzeniem c.u.n.: wymaga interwencji neurologa i neuropsychologa.
- tiki ruchowe (motoryczne): np. szarpanie szyją, grymasy twarzy, gryzienie się (praca z tikami i niżej wymienionymi nawykami motorycznymi z psychoterapeutą),
- nawyki ruchowe: ssanie palca, rogu poduszki, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, głaskanie okolicy ust, wyrywanie włosów,
- nawyki stereotypowe: forma regresji w zachowaniu wyrażające się na ciągłym kiwaniu się, kołysaniu itp.
- niepełnosprawność ruchowa.
oprac. ks. dr Krzysztof Wędrychowicz
psycholog, certyfikowany psychoterapeuta
.
.
.
.
.